پایگاه تخصصی فرش دستباف محمود روفه گر حق



رزومه محمود روفه

رزومه کاری و سوابق هنری محمود روفه گرحق

دارای مدرک درجه یک هنری کشور (دکتری)
  • در سال 1341 در شهرستان تبریز در خانواده ای که با حرفه رفوگری گذران زندگی می کردند در خیابان منجم کوجه چوستدوزان متولد و از همان اوان کودکی با مهارتهای فرش آشنا شدم .
  • کوچه چوستدوزان محله اجدادی من بود که بیشتر اهالی آن را خانواده هایی که شغلشان با فرش مرتبط بود تشکیل می دادند .
  • دوران دبستان را در مدرسه 25 شهریور واقع در آخر چوستدوزان سپری کردم
  • دومین دوره تشکیل مدرسه راهنمایی بود که در کوزه گرخانه مدرسه شاه اسماعیل درس خواندم
  • دوران دبیرستان را در دبیرستان فردوسی گذراندم .
  • در کارگاه مرحوم پدرم (استاد اصغر روفه گرحق پدر رفوگری فرش) که در زمان خود یکی از مراکز اصلی رفوگری فرش محسوب می شد به حرفه رفوگری مشغول و با کسب مهارت و با بدست آوردن تجربه تا سال 1367 بطور مداوم در این پیشه بطور حرفه ای مشغول شدم و به درجه استاد کاری رسیدم .(رفو گری – بافت و تولید – رنگرزی)
  • –          در طول دوران رفوگری بعد از پدرم برای برادر بزرگم استاد رسول ؛ پسرعمویم شادروان استاد جواد روفه گر حق ؛ استاد جعفر روفه گرحق و استاد احد روفه گر حق شاگردی کردم  که هرکدام از این اساتید در نوبه خود رفوگرانی صاحب سبک و نام آور بازار بودند.
  • بعد از استقلال نسبی خود صاحب کارگاه شدم که در آن کارگاه خدمات مراحل تکمیلی فرش را برای صادرکنندگان فرش انجام می دادم . از سال ۱۳۶۳الی ۱۳۷۰ یکی از پررونق ترین کارگاههای تکمیلی فرش را دایر و به تربیت شاگردان بسیار همت گماشتم که در این کارگاه (رفوگری – رنگرزی – لکه برداری و اصلاح فرش ) انجام می شد.در این کارگاه از عنوان (( شیمی رنگ )) استفاده می کردم
  • با توجه به علاقه ای که به رنگرزی گیاهی داشتم مدتی در نزد استاد صمد ممدوحی به آموختن حرفه رنگرزی پرداختم که در همین حال به تولید روی آوردم و بعد از کسب مهارت لازم برای بافت فرشهای کهنه نما(هریس) که تولید آن نیز بدست خودم انجام می گرفت پرداختم .این تولیدات با برند (فرش قیزیل یاپراق) عرضه میشد . ( 10 سال به بافت و تولید فرش پرداختم)

مدارک و مدارج علمی و رسمی 

  • از سال 1378 از طرف سازمان جهاد سازندگی برای اجرای کلاس های به بافی به روستا های آذربایجان رفته و بافندگان را با تشکیل کلاسهای حرفه ای با چگونگی بافت فرشهای بی عیب ونقص آشنا نمودم .
  • در سال 1379 با اخذ مجوز مربیگری از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در رشته مرمت فرش بعنوان مربی رسمی آن سازمان در کارگاه های متنوع به تدریس پرداختم .
  • در سال 1380 با شرکت در کلاس های مربی به بافی در کرج که از طرف مرکز ملی فرش ایران تشکیل گردید گواهی مربیگری به بافی را اخذ نمودم .
  • از سال 1379 لغایت 1387 بعنوان مدرس و مربی فنی حرفه ای استان مربیگری در زندان تبریز مشغول و در حین خدمت بعنوان آزمونگر آن سازمان ایفای وظیفه در شهرستان تبریز می نمودم .
  • در سال 1382 موفق به دریافت کارت مدیریت آموزشگاهی از سازمان فنی و حرفه ای کشور گردیدم .
  • در سال 1383 با تشکیل شرکت آموزشی در فرش اولین آموزشگاه فرش را در تبریز بنا نهاده و به تدریس برای علاقه مندان پرداختم .این آموزشگاه هم اکنون نیزبعنوان مرکز مهارت آموزی فرش زرین تبریز دایر است .
  • در سال 1382 موفق به دریافت فوق دیپلم فرش از دانشگاه علمی کاربردی وزرات جهادکشاورزی گردیدم .
  • در سال 1384 موفق به دریافت دومین کارت مربیگری در رشته قالیبافی از سازمان آموزش فنی و حرفه ای شدم
  • در سال 1380 اولین مقاله علمی مربوط به فرش در چند روزنامه و مجله معتبر بنام (قالی ایران میراثی فاخر) چاپ و نشر گردید .
  • در سال 1382 دومین مقاله خود را بنام ( نیاز قالی ایران به ساماندهی تولیدو بافت ) چاپ و منتشر شد .  
  • در سال 1382 سومین مقاله تحت عنوان (از فرش تا عرش تاریخ ) چاپ و منتشر شد .
  • در سال 1384 بعد از تاسیس اتحادیه تولید کنندگان و بافندگان فرش دستباف شهرستان تبریز طی حکمی از طرف سازمان بازرگانی بعنوان کارشناس فنی به اتحادیه مزبور معرفی و تاکنون در آن اتحادیه بعنوان کارشناس فنی مشغول می باشم .
  • در سال 1384 درجه سوم هنری کشور (معادل لیسانس) را طی یک ارزشیابی ناعادلانه و کاملا جهت داراز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور دریافت نمودم .

 پروژهای اجرایی عملی                        

  •  در سال 1385 از طرف مرکز ملی فرش ایران بعنوان مدرس کلاس ارتقا مهارت مربیان کشور را در تبریز برگزار کردم .
  • در سال 1385 به دعوت ستاد المپیاد سازمان آموزش فنی حرفه ای کشورحرفه قالیبافی را جز مسابقات ملی مهارت محسوب نموده و با پذیرش اجرای آن در شهرستان تبریز پروژه عملی آنرا طراحی و به عنوان کارشناس  مسئول ,مسابقه فوق را برگزار نمودم.
  • از سال 86 الی 88 به طور متوالی هر سال به عنوان کارشناس داور در مسابقات ملی مهارت کشوری که توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای برگزار می شود شرکت کرده و کسب مقام نموده ایم.
  • در سال 1386 مقاله( از رویا تا واقعیتهای فرش) را منتشر ساختم .
  • در اوایل سال 1386 به دعوت سازمان بازرگانی شهرستان همدان به عنوان مدیر آموزشی جهت اجرای پروژه آموزشی قالیبافی و راه اندازی آموزشگاههای زنجیره ای در شهرستانهای دمق، رزن، قروه، به آن استان سفر کردم. و یک دوره چهارماهه به همراه تجهیز آموزشگاه در شهرستان همدان مستقر شده و هم اکنون نیز ادامه آن پروژه را شرکت معین ابریشم در همدان و اراک ادامه می دهد.
  • در سال 1386 و 1387 به عنوان کارشناس مسئول اجرای المپیاد فرش در استان آذربایجانشرقی از طرف مرکز ملی فرش ایران منصوب و مسابقه فوق را در سطح استان اجرا نمودم.
  • در طول سالهای 86 الی 88 سه دوره کلاس بهبافی برای قالیبافان در شهرستان تبریز در آموزشگاه فرش زرین اجرا کردم.
  • در سال 1387 انتشار کتاب تاریخی که حاصل 4 سال تحقیق در رابطه با احوالات عارف بزرگ قرن ششم بود منتشر کردم. کتاب تحت عنوان ( خواجه محمد کججانی و خاندانش) یکی از پرکارترین تحقیقات علمی اینجانب به شمار می رود.
  • انتشار مقاله (کارگاه های قالیبافی تعطیل) در سال 1387 بود.
  • در سال 1384 انتشار مقاله گفته ها و ناگفته ای فرش در روزنامه سرمقاله و سایتهای پازریک نوین و …..

 

  • در سال 1388 طی قراردادی با گمرکات استان آذربایجان غربی شهرستان ارومیه تدریس ارزیابی فرش را به مدت چهارماه برعهده گرفته و کلاس فوق را با موفقیت در آن استان برگزار و به اتمام رسانده ام.
  • از سال 1388 در نگارش برخی مقالات و تدوین دانشنامه فرش با بنیاد دانش نامه نگاری بزرگ فارسی وابسته به وزارت علوم و تحقیقات و فن آوری همکاری می نمایم.
  • نگارش کتاب”آموزش تخصصی و مهارتی قالی بافی” که از سال 1381تا1388 به طول انجامیده بود در سال 1389 چاپ و منتشر گردید .
  • در سال 1389 با دعوت دفتر طرح و برنامه های درسی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور جهت بررسی استاندارد ارزیابی فرش با این دفتر همکاری نمودم.
  • در سال 1389 به دعوت دفتر آموزش و تحقیقات گمرکات ایران جهت تدریس رشته الیاف شناسی جزوه ای تدوین و کلاسهای ارزیابی الیاف در گمرکات را در استان آذربایجانغربی (اورمیه و بازرگان) تدریس نمودم و جزوه مزبور طی شماره 5462/65/603/4/61 در دفتر تحقیمات و آموزش گمرکات ثبت شده است .
  • در سال 1389 بعنوان کارشناس ناظر برگزاری پنجمین المپیاد فرش ایران بودم .
  • در سال 1389 مقاله علمی تحت عنوان (کند وکاو در واژه فرش و قالی) را منتشر ساختم  .
  • در سال 1389 زندگینامه استاد اصغر روفه گرحق پدر رفوگری فرش ایران را منتشر کردم.
  • چاپ و انتشار مقاله (رفوگری هنری ناشناخته )
  • در سال 1390 از طرف اداره کل تعاون و رفاه اجتماعی بعنوان چهره ماندگار فرش استان آذربایجانشرقی انتخاب شدم .
  • در سال 1390 از طرف سازمان بازرگانی و اتحادیه تولید کنندگان فرش دستباف بعنوان چهره ماندگار فرش دستباف انتخاب شدم
  • در اردیبهشت 1390 بعنوان ناظر برگزاری ششمین المپاد دانشجویی استان آذربایجانشرقی از دانشگاه هنر اسلامی انتخاب و اجرای المپیاد چهار رشته (رنگرزی- مرمت – بافت- طراحی) آن را بر عهده گرفتم که حاصل آن کسب دو مقام کشوری در رشته رنگرزی و طراحی  بود.
  • در شهریور 91 از طرف اداره آموزش و پرورش استثنایی استان در برگزاری آزمون دانش آموزان استثنایی رشته فرش مورد تقدیر قرار گرفتم .
  • در اردیبهشت 1391 ازطرف مرکز آموزش و تحقیقات گمرک کشور بعنوان مدرس ارزیابی فرش گمرکات تقدیر نامه اخذ نمودم .
  • در نمایشگاه بین المللی جاده ابریشم تبریز در تیرماه 1391 از طرف اداره کل آموزش فنی و حرفه ای لوح سپاس دریافت نمودم .
  • در تیرماه 91 بعنوان سرپرست تیم برگزاری المپاد کشوری دانش آموزان رشته فرش و طراحی از طرف سازمان آموزش و پرورش انتخاب و مسابقه مذکور را برگزار نمودم.
  • از تاریخ 12/4/91  لغایت 14/4/91 بعنوان مدرس در استان اردبیل کلاسهای ارتقا مهارت رفوگران این استان رابه دعوت اداره فرش سازمانصنعت و معدن و تجارت اردبیل برگزار نمودم .
  • در تاریخ آبانماه 91 بعنوان مدرس در استان همدان از طرف سازمان صنعت معدن و تجارت  برای ناظرین فنی و چله کشها دعوت و کلاس مزبور را برگزار نمودم
  • در بهمن ماه 91 بعنوان مربی نمونه کشوری در رشته صنایع دستی از طرف سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور انتخاب و لوح تقدیر دریافت نمودم .
  • از طرف مرکز ملی فرش ایران بعنوام کارشناس داور هفتمین دوره المپیاد فرش ایران در سال 91 انتخاب شده ام.
  • در سال 1392 چاپ و انتشار مقاله ” کندو کاو در واژه فرش و قالی ” در ماهنامه تک درخت
  • در سال 1392 چاپ و انتشار مقاله ” چیین چی ” (فرش فروش فرش بدوش) در ویژه نامه کوشان
  • در سال 1392 بعنوان مربی پژوهنده کشور از طرف سازمان آموزش فنی و حرفه ای انتخاب گردیدم .
  • در دیماه 1392 کلاس ارزیابی (شناخت فرش) در اداره کل گمرکات اردبیل را برگزار نمودم .
  • بعنوان کارشناس داور در هشتمین المپاد کشور در کرمان از طرف مرکز ملی فرش ایران انتخاب گردیدم .
  • در سال 93 کلاس ارزیابی گمرکات شمال غرب کشور در آدرباتیجانغربی ( اورمیه ) برگزار نمودم .
  • در بهمن ماه 1395 کارشناس داور برگزاری المپیاد ملی مهارت فرش در اورمیه (آذربایجانغربی) را برگزار نمودم .
  • در سال 1396 برگزاری کلاس گلیم بافی  و دستبافته های عشایری در فرهنگستان هنر ایران در تهران را برگزار نمودم .
  • در سال 1396 بعنوان استاد مربی کلاس ارتقا مربیان سراسر کشور در تبریز در رشته رفع عیوب در فرش را از طرف مرکز ملی فرش ایران دعوت گردیدم .این کلاسها توسط اتحادیه تعاونیهای روستایی آذربایجانشرقی برگزار گردید.
  • دراسفندماه سال 1395 کلاس بهبافی آموزش برای 90 نفر از قالیبافان تبریز در آموزشگاه فرش زرین تبریز برگزار نمودم .
  • در سال 1397 پروژه تاسیس و راه اندازی کارگاه قالیبافی در ازبکستان(بمدیریت خان انوشه پور) را بعنوان کارشناس و مشاور فنی با اعزام مربی بافت راه اندازی نمودم.

 

*پروژه بافت تابلو فرش یادمان تبریز 2018

شناسنامه :

  1. اندازه :125 *125سانتی متر
  2. جنس چله : ابریشم سه رنگ به نماد پرچم سه رنگ ایران
  3. نوع گره: متقارن (ایلمک)
  4. تعداد گره عرضی و طولی:825 *825با جمع گره 680625
  5. رجشمار:50
  6. مواد بکار رفته :ابریشم 50%کرک نیوزلند 50%
  7. نوع شیرازه :شیرازه بکار رفته حصیری متخاصم که برای اولین بار زده میشود که از سه رنگ سبز و سفید و قرمز می باشد (پرچمی)
  8. گلیمه دم کار: صوف با زربافی با نوشته هایی با تکنیک مرواری بافی بافته شده است : محمود روفه گرحق – فرش میهمان – 2018 TABRIZ
  9. تعداد رنگ : بطورکلی رنگی از پیش برای نقوش تعریف نشده و رنگها بر اساس بافت تعیین می شود که بیش از 400 رنگ می تواند باشد .
  10. محل بافت : تبریز
  11. شرکت بافنده : محمود روفه گرحق مرکز مهارت آموزی فرش زرین تبریز کارشناس فنی و ایده پرداز طرح نقش و رنگ ، استاد ذکر قلیبور پرتره باف پیشکسوت ، استاد ناصر اکبرزاده نقاش و ترسیم نقوش ، استاد یاشار ملفوظی برجسته کار قسمت پایینی تابلو فرش و پرداخت قسمت بلای …….

12-تکنیکهای خاص :پرداخت برجسته چند بعدی – صوف با نخ گلابتین – مرواری بافی – نقره بندی – طلابندی – گره های ترکیبی – شیرازه متخاصم سه رنگ –

13-طرح : طرحی ترکیبی با ترنجی بدون واگیره متقارن تصویری و کاملا نوآوری

14-تاریخ اتمام بافت :15/9/1397 مقارن 30/12/2018

15- در صورت صلاحدید خریدار مرحله پایانی و جداسازی از دار در پایان سال 2018 طی مراسمی با دعوت از هنرمندان و مسئولین در شهر تبریز برگزار و تابلو فرش یادمان تبریز 2018 به خریدار تحویل داده خواهد شد .

  1. طرح های اصلی : لوگوی سازمان یونسکو در گوشه سمت راست ، کتیبه مصرعی از غزل مولانا در وصف تبریز (دیده حاصل کن دلا وانگه ببین تبریز را —-بی بصیرت کی توان دیدن چنین تبریز را ) به صورت دو کتیبه در عرض و طول نوشته شده ، در قسمت

میانه لوگوی تبریز 2018 با زمینه گلابتین  نقره بافی و دو قطعه نقره تزیینی با نگین فیروزه ، سمت چپ حاشیه نمایی با چرخشهای اسلیمی  ترکیبی و گل اناری در گوشه فرش،

  • لوار دور فرش برنگ سفید که بعد از مصرع در کتیبه عمودی بنای زیبای گوی مسجد یا مسجد کبود (فیروزه اسلام ) فضایی را به خود اختصاص داده و در کنار آن پرتره افضل الدین بدیل خاقانی شاعر قصیده سرای قرن چهارم  نماد میهمان نوازی تبریزیان بوده که عمر در این شهر بسربرده و در مقبره الشعرا مدفون گردیده
  • فضای میانی تابلو را پل معروف قاری با معماری بسیار زیبا با ساربانی از اشتران بخود اختصاص داده که یادآور جاده ابریشم و پل مواصلاتی تبریز به استانبول و اورپا را تداعی میکند .
  • بنای مقبره الشعرا در سمت چپ تابلو با پرتره شهریار میزبان گردشگران تبریزیست که بیش از 400 شاعر نامدار در آن خاک آرمیده اند و انتهای فرش به زنجیره .اگیره ای اسلیمی ختم می شود که تا وسط فرش ادامه دارد .
  • ترنجی غیر متعارف و بدون واگیره فاقد هر گونه تقارن با گلهای ختایی با هماهنگی و توازن خاص کاملا غیر متقارن قسمت میانی فرش را بخود اختصاص داده که در نوع خود بی نظیر و غیر تکراری است که تابحال در هیچ طرحی کار نشده است درون ترنج
  • تفرجگاه ایل گولی (شاه گولی ) تبریز با تمام سبزیکاری هایش جای گرفته است .ایل گولی یادآورصفای و خرمی باغات تبریز که تاریخ گویای تبریز مصفاست
  • آینه های کناری ترنج (قاب طرفین ترنج) که در درون یکی مرغی با نماد مرغ افسانه در زمینه صوف (نخ زرین قرمز ) و در طرف دیگر گلی زیبا در زمینه صوف سبز رنگ بافته شده اگرچه این دو قاب در طرفین بصورت تقارن دیده میشوند ولی هیچگونه تکرار یا تقارن در گلهای آنها وجود ندارد و کاملا از نقشمایه های متفاوت استفاده شده است.
  • در بالای ترنج (محل سرترنج) فضایی از بافت صوف نقره بافته شده که با طلای 18 عیار نام خریدار تابلو بشکل قلب آنجا تعبیه خواهد شد اگرچه برای تفهیم نمونه ای طلایی در آن گذاشته شده است که آن جایگزین خواهد شد
  • فضای دوم یا قسمت بالای ترنج با تصاویری از تیمچه ملک از بازار تاریخی تبریز از سمت راست آغاز می گردد که در قسمت انتهایی آن پرتره سردار ملی نماد غیرت و آزادیخواهی بافته شده است . بازار تبریز با تیمچه های بسیار که نشانگر اقتصادی پویا در بخش تجارت بوده که بیشتر آنها حجره های قالی فروشی می باشد .
  • در کنار آن تصویری از ارک تاریخی تبریز که روزگاری سنگر آذادیخواهان مشروطیت بوده و زیبایی خاصی به تابلو بخشیده است .
  • در قسمت میانی یکی از خانه های قدیمی تبریزبنام خانه بهنام یا همان خانه سفال بافته شده است . این خانه ها نشانگر معماری بسیار زیبا و علمی و مطابق با شهرنشینی را به رخ می کشد .
  • پرتره پروین اعتصامی شاعره زن ایرانی و تبریزی جلوه دیگری به این تابلو بخشیده است که در کنار تصویر کاخ شهرداری یا همان عمارت ساعت بافته است . عمارت ساعت یکی از باشکوهترین عمارتهای ایران که در قلب تبریز بنا شده و برای اولین بار بحث شهروندی را صد سال قبل از تبریز به رخ تاریخ می کشد . اکنون این عمارت به کاخ موزه شهر تغییر کاربری داده که روززانه دهها نفر از توریستها از احتشام و شکوه این بنا دیدن می کنند .
  • در کنارین تابلو فرش دو کتیبه کوچک با بیتی از شهریار در وصف تبریز بافته می شود که مضمون آن در جلال و جبروت تبریز است :

شهر ما از شور لبریز آمده است                             وه که مولانا به تبریز آمده است

  • لاجرم آسمان تبریز را در بالای آن بناهای با شکوه به تعارف لایق تبریز تبیین می کردیم بنابر این اکثر حیاط های تبریز با طاقبندی ماهرانه پوشش گل و گیاه و بخصوص درخت تاک پوشش داده میشود . بر این اساس آسمان آبی تبریز در این تابلو به وضوح نشان داده میشود که در بالای آن با طاقی از گلهای رونده رز و درخت انگور با جلوه زیبا چشم چرانی میکند .
  • قسمت پایانی این اثر نفیس و ماندگار تبریز 2018 از اهم برنامه ها بود که لاجرم این گل بوته ها با پیچش خاصی شکل طاق نمایی بخود می گرفت (محرابی ) که با تبیین حالتی به شیستان که در وسط آن ترجمه شعر ترکی مولانا در رنگ زمینه آبی لاجوردی با سایه طلایی تحریر می گردد :
اورگ
باخیشلی گوزون وارسا ، تبریزی گوره سن!!
از گوشه آن
شعاعهای نورانی آفتاب تبریز شفق زرین خود را گسترانده است .

*پژوهش های نیمه تمام

  • -***در سال 94 چاپ مقاله (حق به حقدار رسید ) به بهانه انتخاب تبریز بعنوان شهر خلاق فرش
  • – ***مقاله بارقه های تمدن در دست بافته های آذربایجان(مقاله تحقیقی چاپ نشده )
  • – ***مسند اولین مبلمان تاریخ بشری(مقاله تحقیقی چاپ نشده)
  • -***مقاله راز قالیهای فامیلی در ایران (پروژه نیمه تمام یکی از بهترین موضوعات قالی ایران که اولین بار توسط اینجانب نظریه پردازی شده و در حال پژوهش می باشد )
  • – ***کتاب آموزشی رفوگری فرش
  • -***فرهنگنامه فرش آذربایجان (که شامل ریشه شناسی واژه های رایج در فرش بوده و تطبیق واقعی و اصولی را منعکس میکند )
  • -***مجموعه شعرهای خودم
  • چندین پروژه تحقیقی در حال تدوین و تکمیل وجود دارد که  آماده برای چاپ می باشند .
  • از سال84تا92 بعنوان کارشناس فنی اتحادیه تولید کنندگان و بافندگان فرش دستباف تبریز
  • عضو کمیته ارزشیابی مهارت سازمان فنی و حرفه ای استان در مهر1392
  • بعنوان کارشناس فنی در پرونده های مربوط به فرش دستباف قوه قضایی اظهار نظر می کنم.
  • نایب رئیس شرکت تعاونی خانه فرش تبریز می باشم .
  • عضو هئیت مدیره شرکت تعاونی سهام عدالت شهرستان تبریز فعالیت می کنم.
  • ریئس هئیت مدیره شرکت تعاونی فرش زرین پود هگمتانه  
  • مدرس رسمی ارزیابی فرش گمرکات ایران

از سال 92 تا حال کارشناس موزه شهر و شهرداری تبریز در سازمان توسعه گردشگری استان آذربایجانشرقی مشغولم

عضویت در انجمن های علمی و هنری کشور

  • عضو انجمن هنرمندان فرش دستباف ایران
  • عضو موسسه هنرهای تجسمی ایران
  • عضو انجمن طراحان و نقاشان قالی آذربایجانشرقی
  • عضو انجمن علمی فرش ایران
  • عضو خانه هنرمندان صنایع دستی تبریز
  • عضو انجمن ادبی آذربایجانشرقی
  • عضو انجمن هنرمندان و نویسندگان ایران
  • عضو سازمان جهانی صنایع دستی (منطقه آسیا و اقیانوسیه)

                                                                 با احترام

محمود-روفه گرحق -1392

اطلاعات تماس |
  • info@artrofegar.com
  • 09144021300